Results 1 to 6 of 6
  1. Top | #1

    Join Date
    آذر ۱۳۸۸
    چندمین عضو سایت
    1امین
    عنوان کاربر
    مديربازنشسته
    میانگین پست در روز
    0.68
    Location
    تهران
    Posts
    1,186
    Thanks
    2,463
    Thanked 3,329 Times in 836 Posts
    Blog Entries
    3

    Default َشاهکار آواز دشتی (از خداوندگار آواز ایران ایرج ) گلهای رنگارنگ 534

    با همكاری استادان:
    ایرج

    امد عبادی

    همایون خرم

    رضا ورزنده

    سین همدانیان

    ترانه از: خیام

    تنظیم و آهنگ از: استاد جواد معروفی

    اشعار: وشی بافقی و سعدی

    غزل آواز: بهادر یگانه

    گوینده بی نظیر برنامه ی گل ها: بانو روشنك

    مجبورم اعتراف كنم كه برنامه ی گل های رنگارنگ 534 اثر استاد ایرج كه در نغمه دشتی (روی نت سل) اجرا شده، یكی از بهترین آوازهای دشتی تاریخ ###### اصیل ایرانی است. ضمن اترام به آثار دیگری كه همگی استادان آواز در این مایه اجرا كرده اند، از نگاه من گل های رنگارنگ 534 یك استثنا در تاریخ آواز ایران در نغمه ی دشتی است و استاد ایرج تنها خواننده ای است كه آواز دشتی ایشان نسبت به تونیك الت بالارونده دارد و آواز را از پرده ی بالا آغاز می كنند. سه تار واقعا كُشنده، اعجاب آور و هماوایی منصر به فرد استاد عبادی، ویلون استاد همایون خرم، سنتور استاد ورزنده و تنبك استاد همدانیان با آواز استاد ایرج آن چنان شنونده را در جای خود میخكوب می كند و چنان وی را در بر آواز فرو می برد كه انگار زندگی در همین آواز خلاصه شده و بس! اساس مشابهی در هنگام گوش دادن به بعضی از آثار استادانی چون گلپا، ممودی خوانساری و ###### نیز به من دست می دهد. صلابت و رسایی صدای استاد ایرج در لظه لظه ی این برنامه آنقدر قوی و مكم است كه هیچ شنونده ای نمی تواند پس از شنیدن آن اعتراف نكند این قوی ترین صدای تاریخ ###### ایران است! گوش من این اساس را به من می دهد كه تریری كه استاد در گوشه ی بیات راجه (راجع) و روی بیت "در سرشک من توانی خواست راز بی وفایی-اشک داند معنی درد ز چشم افتادگی را" و پس از اشاره به گوشه ی خسرو و شیرین اجرا می كند، بهترین تریر تاریخ آواز است! هرچند برخی از آوازخوانان با نوعی زرنگی خاص شیوه ی اجرا و ضبط آواز را تغیر می دهند تا دور آن را بالا ببرند و در نتیجه تریرآواز را با دامنه نت های گسترده (و البته غیر منطقی) عرضه كنند و مثلا آنچه را كه در کوک سی بوده یعنی نیم پرده پایین تر از کوک استاندارد (به عنوان یك مثال ولی بدون ذكر منبع: دو دیاپازون (لا 440 هرتز)) بعد از ضبط برنامه با افزودن به دور اثر از طریق ترفندهای رایانه ای در کوک بالا عرضه نمایند، با این ال استاد ایرج (و نیز استاد گلپا) در هیچ اثری از این قبیل ترفندها و رندی ها استفاده نكرده اند و این موضوع اصالت و صداقت ایشان را در آوازخوانی نشان می دهد، و چه خوب مصداق این شعر است كه: مشك آن است كه خود ببوید- نه آنكه عطار بگوید!

    تلیل آواز:

    پیش درآمد

    (مقدمه تصنیفی که در آخر برنامه با صدای بانو عهدیه اجرا می شود) در ریتم 4/2

    چهار مضراب زیبای دشتی با نوای استاد بی همتای سه تار امد عبادی در ریتم 16/6

    شروع یک درآمد زیبا با تریری بی نظیر

    (درآمد دشتی)

    شعر:

    در کمند موی او دادم زکف آزادگی

    از دو عالم برگزیدم مستی و دلدادگی

    (درآمد دشتی)

    ادامه بیت با تریر مسلسلی بی نظیر و اشاره به بیات راجع

    شعر:

    تا شدم آینه ###ت مرا در هم شکستی

    اصلی نبود به غیر از این صفا و سادگی

    (درآمد دشتی)

    تریر

    شعر:

    در سرشک من توانی خواست راز بی وفایی

    اشک داند معنی درد ز چشم افتادگی را

    (اشاره به خسرو و شیرین)

    تریر بیات راجع (بهترین تریر تاریخ آواز!)

    شعر:

    پای در گل مانده همچون سرو در صرای یرت

    بی سبب بر خویش بستم تهمت آزادگی را

    (گوشه عشاق یا اوج دشتی)

    تریر بیات راجع و فرود به دشتی



    یه بخش ها یی از این برنامه صدای خانوم هست اواخرش می تونید اون رو گوش ندید !!

    هر کی این آواز استاد ایرج رو گوش بده گریش می گیره خیلی خیلی با زن خوندن .

    استاد ایرج پدر اسان خواجه امیری هستند




    [Only Registered and Activated Users Can See Links. Click Here To Register...]
    Last edited by mrj1368; سه شنبه ۱۶ اسفند ۹۰ at ۰۱:۱۸.




    I would love to change the world, but they won't give me the source code


  2. The Following 8 Users Say Thank You to mrj1368 For This Useful Post:


  3. Top | #2

    Join Date
    اسفند ۱۳۸۸
    چندمین عضو سایت
    181امین
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.54
    Location
    خانه به دوشم!
    Posts
    878
    Thanks
    1,896
    Thanked 2,580 Times in 665 Posts
    Blog Entries
    1

    Default

    متاسفانه نه گریم گرفت ، نه میخ کوب شدم و نه زندگیم در اون خلاصه شد!!!

    ولی قشنگ بود
    اما فکر می کنم خیلی از این نغمه ی دشتی خوشم نمیاد ( هر چند اون تصنیف های استاد شجریان که اتفاقن اونا هم دشتی بودن خیلی به دلم نشست)
    استاد ناظری نمی دونم تو چه دستگاهی می خونن ولی یه کم ماسی تره و من از اون مدل بیش تر خوشم میاد

    .

    .

    آسمان چه قدر کوچک است برای پرنده ای که نذر کرده تمام عمر پرواز کند




    چشم منو امر ولی
    جان منو سید علی

    ...



  4. The Following User Says Thank You to z.gh.astronomist For This Useful Post:


  5. Top | #3

    Join Date
    آذر ۱۳۸۸
    چندمین عضو سایت
    1امین
    عنوان کاربر
    مديربازنشسته
    میانگین پست در روز
    0.68
    Location
    تهران
    Posts
    1,186
    Thanks
    2,463
    Thanked 3,329 Times in 836 Posts
    Blog Entries
    3

    Default

    Quote Originally Posted by z.gh.astronomist View Post
    متاسفانه نه گریم گرفت ، نه میخ کوب شدم و نه زندگیم در اون خلاصه شد!!!

    ولی قشنگ بود
    اما فکر می کنم خیلی از این نغمه ی دشتی خوشم نمیاد ( هر چند اون تصنیف های استاد شجریان که اتفاقن اونا هم دشتی بودن خیلی به دلم نشست)
    استاد ناظری نمی دونم تو چه دستگاهی می خونن ولی یه کم ماسی تره و من از اون مدل بیش تر خوشم میاد

    .
    تقصیر از من بود باید قبل از گذاشتن آواز برای آشنایی شاهدیها با موسیقی ایرانی از تصنیف و ترانه استفاده می کردم .ببینید موسیقی ما توی آهنگسازی و اجرا و تنظیم کم میاره در برابر موسیقی غربی ولی این آواز و بداهه خوانی و بداهه نوازی هست که موسیقی ما رو برجسته می کنه به همین دلیل باید به آواز بیشتر از تصنیف و ترانه توجه کنیم !!!!

    مقصر شما نیستید کسی می تونه از این آواز لذت کامل رو ببره که تا دی با ردیف موسیقی آشنایی داشته باشه !!! واقعا شاهکاره این آوازه و باید با آواز ها مقایسه بشه نه با تصنیف ها !!
    شهرام ناظری هم توی همه ی دستگاهها آواز خونده !!!
    کدوم آلبومش رو می گید ؟


    سعی می کنم برای آشنایی شاهدیها با موسیقی ایرانی اول از تصنیف ها استفاده کنم تا بعدا بریم سراغ آوازها !!!

    در آخر هم یه شعر :
    بر سماع راست هر کس چیر نیست / طعمه هر مرغکی انجیر نیست

    (سماع اینجا یعنی خوب شنیدن و منظور سماعی که صوفیان انجام میدهند نیست !!!)




    I would love to change the world, but they won't give me the source code


  6. The Following User Says Thank You to mrj1368 For This Useful Post:


  7. Top | #4

    Join Date
    بهمن ۱۳۸۹
    چندمین عضو سایت
    1512امین
    عنوان کاربر
    کاربر عادی
    میانگین پست در روز
    0.00
    Posts
    1
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default

    واقعا استثنایی بود هرچی گفتید باز کم گفتید

  8. Top | #5

    Join Date
    اردیبهشت ۱۳۹۲
    چندمین عضو سایت
    5802امین
    عنوان کاربر
    کاربر عادی
    میانگین پست در روز
    0.00
    Posts
    1
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default

    Quote Originally Posted by z.gh.astronomist View Post
    متاسفانه نه گریم گرفت ، نه میخ کوب شدم و نه زندگیم در اون خلاصه شد!!!

    ولی قشنگ بود
    اما فکر می کنم خیلی از این نغمه ی دشتی خوشم نمیاد ( هر چند اون تصنیف های استاد شجریان که اتفاقن اونا هم دشتی بودن خیلی به دلم نشست)
    استاد ناظری نمی دونم تو چه دستگاهی می خونن ولی یه کم ماسی تره و من از اون مدل بیش تر خوشم میاد

    .
    اشتر به شعر عرب در التست و طرب گر طبع نیست تورا کژطبع جانوری
    بابا این سری اثار ارزشمندو فقط باید اهل دل گوش کنن یفه هرکی گوش بده ارزشش میاد پایین والا شما همون بهتره بری ساسی مانکن گوش کنی

  9. Top | #6

    Join Date
    خرداد ۱۳۹۲
    چندمین عضو سایت
    6149امین
    عنوان کاربر
    کاربر عادی
    میانگین پست در روز
    0.00
    Posts
    1
    Thanks
    1
    Thanked 1 Time in 1 Post

    Default

    واقعا فوق العاده ست ، پیشنهاد میکنم گلهای رنگارنگ شماره 531 رو هم تما گوش بدین ، اونم دست کمی از این اثر نداره
    کلا آوازای استاد ایرج همشون عالی هستن
    من دنبال برگ سبز شماره 276 استاد ایرج میگردم لطفا اگه دارید برام بفرستید
    با سپاس

  10. The Following User Says Thank You to mahdi2258 For This Useful Post:


Tags for this Thread

بوک مارک ها

بوک مارک ها

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  


تمام مسئولیت های هر پست بر عهده نویسنده آن می باشد